Khamis, 23 Februari 2012

KEPUTUSAN DEWAN SENAT BAGI PUSINGAN ULANGAN FASA TERAKHIR: FJP MENANG 20 KERUSI

Suruhanjaya Pilihanraya Mesir telah mengumumkan keputusan pusingan ulangan fasa kedua iaitu yang terakhir bagi Pilihanraya Dewan Senat Mesir yang telah diadakan satu hari pada Rabu, 22 Februari. Bagi kerusi (fardi/individu), Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) memenangi 20 kerusi daripada 23 orang calonnya yang menyertai pusingan itu. Tiga lagi berbaki iaitu keputusan dua kerusi di wilayah Luxor yang hingga kini masih belum diumumkan manakala seorang lagi calon FJP daerah pertama Giza, Abdul Nasir Abu Dahb (Buruh) tewas.

Oleh itu, jumlah kerusi yang diperolehi FJP pada pusingan kedua ini ialah 22 kerusi daripada 27 orang bagi kerusi Individu. Keputusan dua lagi kerusi di wilayah Luxor masih ditunggu.

FJP juga menempa kejayaan pertama dalam meletakkan calon wanita bagi kerusi Individu melalui calonnya, Dr.Suzan Sa'ad Zaghlul sejak pilihanraya bagi Dewan Rakyat dan Dewan Senat ini. Ini kerana, kemenangan tiga calon wanita dalam Pilihanraya Dewan Rakyat adalah atas kerusi Senarai (Qaimah) sahaja.

Untuk rekod, Pilihanraya Dewan Senat diadakan hanya dua pusingan dan Ketua Tentera, Husin Tantawi telah menetapkan 28 Februari ini adalah persidangan pertama Dewan Senat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan