Khamis, 26 Mei 2011

USTAZ FARKHAN DAN PMRAM AJAR SAYA CAKNA ISU

20 Mei lepas kira-kira seminggu lalu, saudara Farkhan Mohd Zain, mantan Badan Pengurus PMRAM telah pulang ke Malaysia setelah berkhidmat untuk PMRAM selama dua penggal bermula sebagai Ketua Badan Pengetahuan dan Penyelidikan dan Naib Presiden III PMRAM. Secara peribadi, kepulangan beliau terasa satu kehilangan buat saya dan teman-teman lain,bukan sekadar beliau seorang yang memiliki sifat setiakawan,bahkan beliau tempat dirujuk dan bertukar-tukar sesuatu isu yang berlaku. Isu-isu yang berlaku baik temptan dan luar dikongsi dan ternyata jika saya mengambil tahu isu yang berlaku, ada saja maklumat tambahan yang ada ada beliau, tiada pada diri syaa dan teman-teman lain. Sukar untuk mencari seorang 'pakar rujuk' yang setanding dengan beliau.

Memang tidak boleh dinafikan, tercabar dan terdorongnya saya mengamati dan meminati isu-isu semasa adalah terkesan dari beliau. Melihat beliau hampir setiap hari membeli akhbar harian Mesir seperti "Al-Ahram" atau "Masril Youm", juga menjadikan sebab untuk saya mencontohi beliau. Antara yang beliau sering pesankan seingat saya "Pimpinan kena kuasai isu..tapi jangan sampai isu menenggelamkan matlamat kerja kita.." Maksud kata, jika isu yang terpalit dengan PMRAM, jangan sampai terbantut gerak kerja kita semata-mata untuk menghambat untuk menjawab isu. Kata beliau, kadang-kadang sesuatu 'isu picisan' sengaja dicipta untuk mengalihkan tumpuan dari isu yang sebenar.

Contoh yang mudah,ketika terbongkar dalang di sebalik peristiwa siri pengeboman di Mesir selama ini-sebelum ini kita dikejutkan dnegan pengeboman hotel di Toba, Sharm Al-Sheikh dan Husein- terbaru awla tahun ini ketika masyarakat Kristian merayakan sambutan mereka, berlaku pengeboman kereta di luar gereja di Iskandariah yang menyebabkan 20 rakyat Mesir berbangsa Qibti terkorban-rupanya yang merancang dan mendalangi isu ini ialah anak bekas Presiden Mubarak iaitu Jamal Mubarak. Contoh bagaimana letupan di luar gereja di Iskadariah boleh berlaku kerana jika kita ingat, akhir tahun lalu (2010), Mesir berhadapan dengan Pilihan Raya Parlimen paling kotor dalam sejarah yang penuh penipuan yang memaksa Syura Ikhwan Muslimin memutuskan untuk memboikot pilihanraya ini pada pusingan kedua walaupun pada awalnya mereka menyertai. Yang menakjubkan, sokongan kepada Mubarak meningkat hingga 90 peratus. Ini menyebabkan rakyat Mesir terutama pembangkang mendedahkan penipuan dan ia semakin menjadi buah mulut rakyat. Oleh itu, bagi 'menutup mulut' rakyat dari terus bercakap, taktik mengalihkan isu dibuat dengan rancangan yang amat licik oleh Jamal Mubarak dengan kerjasama bekas Menteri Dalam Negeri, Habib Adli. Selepas letupan yang mengakibatkan puluhan korban, mana lagi rakyat nak bincang pasal pilihanraya, semua berubah topik kepada keganasan dan berkaitan pengeboman tersebut.

Apa yang penting bagi saya, penguasaan dan memahami isu semasa amat penting buat mereka yang bergelar mahasiswa apatah lagi pimpinan. Bukan susah, ia berada di hujung jari dengan melayari internet selain berita di dada-dada akhbar. Kalau melayani Facebook boleh menghabiskan masa berjam-jam, apalah salahnya sambil itu cuba layari berita atau ambil tahu berkaitan dnegan isu. Memang sikap suka membaca itu satu amalan yang membawa kepada berjayanya seseorang. Mereka diluar sana terlalu ramai tapi suka saya ambil contoh Dato' Husam Musa, EXCO Kerajaan Kelantan. Kata orang, beliau mempunyai fakta yang kuat serta hujah yang mantap. Berhujah dengan fakta menjadi satu asas kepada pidato-pidato beliau. Dari mana fakta itu jika tidak dari minat beliau yang suka membaca dan mengkaji. Semasa satu majlis yang sempat syaa iringi beliau ketika kehadiran beliau ke Mesir 3 tahun dahulu di satu Rumah BKAN, sampai sahaja beliau di lobi rumah tersebut, perkara pertama yang dilakukan selepas bersalam dnegan kami, beliau menuju ke papan kenyataan dan meneliti satu persatu pada kertas yang tercatat di situ walaupun berkaitan iklan program. Didapatinya pula satu rak majalah, beliau segera membelek helaian majalah dan buku di rak tersebut. Maksudnya, bahan bacaan beliau tidak terhad.

Itulah berjayanya PMRAM mengubah diri saya, sepanjang 2 tahun dalam Badan Pengurus PMRAM..dari seorang yang malas mengambil tahu isu kepada yang cuba mengambil tahu isu. Terima kasih kepada PMRAM..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan