Khamis, 19 Ogos 2010

IKUT PMRAM:TAKLIMAT KEPADA PELAJAR BARU KELANTAN KE MESIR


Rombongan pelajar dari Kelantan untuk kumpulan pertama selamat berlepas ke Mesir 18 Ogos lalu. Sebelum itu, satu majlis taklimat ringkas anjuran Yayasan Islam Kelantan (YIK) diadakan di Dewan YIK, 16 Ogos lalu.

Semua bakal mahasiswa dan mahasiswi berjumlah lebih 100 orang ke Mesir, 70 orang ke Jordan dan 4 orang ke Morroco dihimpunkan satu majlis penerangan. YAB Menteri Besar Tuan Guru Nik Aziz dijemput sesi perasmian penutup manakala Dato' Nik Amar, EXCO Pendidikan Kelantan menyampaikan ceramahnya di awal majlis.

Sebelum majlis perasmian penutup, saya dijemput untuk mewakili PMRAM menyampaikan taklimat persatuan di sana. Saudara Bahrudin Husin, EXCO Pengetahuan KPKM pula memberikan taklimat penerangan berkaitan KPKM.

Dalam taklimat yang terhad masa itu, saya sebutkan secara umum PMRAM berkaitan penubuhan dan aktiviti semasa PMRAM. Bakinya saya kata akan dikenali lebih dekat di Mesir.

Dalam taklimat itu juga saya ulangi apa yang saya sebut sebelum ini di Mesir,bahawa skop pengajian itu perlu diluaskan. Bila jejakkan kaki ke Mesir, jadikan 24 jam di sana sebagai masa untuk mengaji. Saya huraikan dengan platform persatuan yang ada, pelbagai program berbentuk ilmu dan thaqafah dianjurkan persatuan.

Di Mesir sebelum ini, 'berbuih mulut' saya 'jaja' modal ini selama 2 tahun saya jadi Badan Pengurus. Dan mungkin juga saya akan terus perjuangkan perkara yang sama selagi mana kejumudan takrif pengajian ini tak diperbetulkan kembali seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Baginda s.a.w adalah ketua ulamak, ketua panglima perang dan ketua negara.

Saya tak mahu adik-adik generasi akan datang 'tertipu' lagi dengan pengertian fahaman sempit maksud MENGAJI. "Ana mari Mesir ni nak ngaji.." Itulah jawapan bila abang-abang lama minta tolong jadi AJK. Cubalah create alasan lain yang lebih menampakkan pemikiran seorang mahasiswa. Jawapan itu zaman 80-an dulu lakulah. Tapi tidak zaman sekarang.

Salah faham ini lah yang akhirnya menjadi virus yang membarah akhirnya memakan diri tuan sendiri. Sudahlah kita di Malaysia diserang dengan fahaman politik sempit, di Mesir pula diserang dengan virus yang lebih kurang sama bahanya dengan H1N1 ini.

Akhirnya kerja 'amar makruf nahi mungkar tak menjadi, Unit Hisbah yang kerjanya untuk membanteras mungkar dan sosial tiada sambutan kerja-kerja berpersatuan untuk memimpin di peringkat cawangan PMRAM atau induk makin ketandusan tenaga. Orang datang ke Mesir ramai, tapi ramai yang 'tolong tengok'..Bukan tolong dalam erti kata tolong sungguh.

Saya sedia berhujah dengan mereka yang tidak sealiran dengan saya dalam hal ini. Tambah yang jenis menghasut adik-adik baru supaya jangan terlibat dengan aktiviti berpersatuan. Kalau kamu tak nak terlibat, sudahlah, ini kalau sampai hasut-menghasut. Saya cabar, tolong cuba kemukakan hujah kalau rasa PMRAM ini persatuan yang tak kena dengan syarak.

Apa yang selama ini PMRAM buat ketetapan (qoror) yang salah dari segi Islam? Kalau ada, tunjukkan bukti. Dan kalau betul sungguh bukti tersebut, saya sendiri tak mahu kepada PMRAM. Tapi masalahnya, selama ini ramai yang jadi jenis "baling batu, sembunyi tangan". Jadi manusia bacul.

Di akhir ucapan, saya terangkan bila ke sana hanya dua persatuan yang sah untuk disertai ada DUA sahaja. Pertama PMRAM, kedua PERUBATAN.

Yang ambil jurusan Perubatan, bila sampai sertailah Persatuan PERUBATAN manakala yang pengajian Islam, sertailah PMRAM. Saya ingatkan Mesir sebuah negara darurat. Tempoh darurat mereka dilanjutkan lagi hingga tahun 2012. Semangat semangat juga, tapi keselamatan perlu dijaga.

Alhamdulillah, saya jelaskan PMRAM mempunyai hubungan yang baik dengan pihak keselamatan polis di sana dan Presiden PMRAM sentiasa dihubungi bagi bertanyakan keadaan pelajar-pelajar kita.

Rupanya taklimat saya berkaitan isu keselamatan mendapat perhatian ayah-ayah pelajar yang datang menemani anak mereka disitu. Selesai majlis, ada yang menemui saya bertanyakan lebih lanjut berkaitan dengan PMRAM dan Mesir.

Seorang bapa pelajar bertanyan berkaitan aktiviti Persatuan PERUBATAN,katanya anak dia akan ambil jurusan Perubatan. Saya lata kepada pakcik itu, "Suruh anak pakcik masuk PERUBATAN saje, hok lain tak payah lah, banyak masalah.."

Saya bersyukur kepada ALLAH, walaupun pelbagai sekatan dikenakan kepada mereka yang inginj melanjutkan pengajian di Mesir, tetapi jumlah mereka semakin bertambah dari setahun ke setahun.

Dalam perjalanan pulang ke Kota Bharu, kereta yang kami naiki yang dipandu saudara Bahrudin mengalami kemalangan. Kereta kami yang cuba melintasi simpang itu dirempuh sebuah motosikal yang ditunggangi seorang pelajar dari sekolah menengah berdekatan. Rempuhan kuat itu menyebabkan cermin tingkap dan sebahagian cermin hadapan pecah dan bertaburan.

Saya petang itu 'bermandikan' kaca hingga ia bertaburan atas kopiah saya. Alhamdulillah, nasib baik tiada serpihan kaca yang masuk ke dalam mata.Kuat rempuhan dia hingga saya nampak dengan mata saya pelajar itu melambung dan jatuh atas jalan raya. Sudahlah dia tidak pakai topi keledar.Tapi Alhamdulillah, dia segera dibawa ke hospital dan berjaya diselamatkan walaupun terdapat luka dimulut dan kaki kanannya patah.

Keesokan harinya, saya menerima SMS dari saudara Adlan Mokhtaruddin, sahabat kami Ustaz Azrul Ismail pula kemalangan. Memang sehati sejiwa kita Ustaz Azrul..Memang bulan Ramadhan adalah bulan mendidik, bulan ujian dan bulan untuk tarbiyah..Muqarrar ujian ini tidak banyak, hanya satu KALIMAH sahaja iaitu SABAR..Baru akan dapat kejayaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan