Sabtu, 7 Januari 2012

SETAHUN PENGEBOMAN GEREJA ISKANDARIAH, KEMATIAN SAYID BILAL

Masyarakat Kristian Mesir menyambut sambutan "Milad Al-Majid" pada 7 Januari setiap tahun dan ia diisytiharkan sebagai cuti umum. Ikhwan Muslimin dan sayap politiknya, Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) semalam menghantar wakil rasmi ke Sambutan Perayaan Qibti meraikan kelahiran Nabi Isa a.s di Gereja Utama Koptik di 'Abbasiyah.

Mengetuai delegasi Ikhwan Muslimin ialah Naib Mursyidul 'Am, Dr.Mahmud Izzat yang mewakili Mursyidul 'Am, Dr.Mohammad Badie mengucapkan tahniah kepada Ketua Paderi Masyarakat Ortodok Mesir, Pope Syanuda III. Turut serta Setiausaha Agung gerakan Ikhwan, Dr.Mahmud Husein, anggota Maktab Irsyad, Dr.Abdul Rahman Al-Barr yang juga Dekan Fakulti Usuluddin Universiti Al-Azhar cawangan Mansurah dan beberapa pimpinan lain.

Mengetuai rombongan FJP ialah Presidennya, Dr.Mohammad Mursi dan Setiausaha Agung, Dr.Saad Katatni.

Tarikh 7 Januari tahun ini juga genap setahun peristiwa pengeboman gereja di Iskandariah ketika masyarakat Kristian sedang berkumpul dalam sebuah gereja di wilayah tersebut, tiba-tiba sebuah kereta yang diletakkan berhampiran gereja tersebut meletup mengakibatkan lebih 20 orang menjadi korban. Masyarakat Kristian menyangka ia angkara perbuatan golongan 'pengganas' atau puak radikal Islam, malam itu selepas kejadian itu, sebuah masjid yang terletak bersebelahan gereja dirosakkan. Peristiwa yang hampir mencetuskan ketegangan antara agama Kristian-Islam ini berlaku setelah sebulan berlalunya Pilihanraya Umum Parlimen Mesir era-Mubarak tahun 2010 yang menyaksikan partinya, NDP menang besar!

Setelah kejatuhan Mubarak, terdedah maklumat sulit bahawa dalang pengeboman tersebut dicetuskan oleh Jamal Mubarak, anak Hosni Mubarak. Pakatan jahat Jamal ini dirancang bersama dengan Menteri Dalam Negeri, Habib 'Adli. Tujuan pengeboman ini dicetuskan adalah bagi mengalihkan isu penipuan pilihanraya Parlimen Mesir sebelum itu yang menjadi buah mulut masyarakat.

Setahun juga berlalu pembunuhan seorang pemuda dari Iskandariah, Sayid Bilal. Sayid seorang aktivis yang menyertai Jamaah Salafiyah. Dia ditahan oleh pihak polis beberapa hari selepas peristiwa pengeboman gereja tersebut. Akhirnya, sehari kemudian keluarga Sayid diberitahu bahawa dia meninggal dunia semasa dalam tahanan. Peguamnya mendapati Sayid mati akibat diseksa dengan teruk oleh pihak Amnu Daulah, pasukan polis durjana di era Mubarak. Sayid diseksa kerana pihak polis mahukan namanya dibabitkan dalam kes tersebut sebagai dalang perancang pengeboman bagi menutup perancang sebenar, Jamal Mubarak.
Sayid Bilal..
Setahun telah berlalu..Masa begitu pantas. Tarikh 25 Januari tahun ini merupakan ulangtahun pertama revolusi Mesir. Pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) di bawah menterinya, Jeneral Muhammad Ibrahim berkata, pihaknya sedang menyusun program bersama antara sambutan ulangtahun tersebut dengan sambutan Hari Polis. Ini kerana 25 Januari juga adalah sambutan Hari Polis Mesir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan