Selasa, 16 Februari 2010



Haji Hamudah Bakhit membacakan madih

Sewaktu Majlis Hadrah berlangsung, salah seorang pembaca madih mengalunkan qasidah RAUDHATUL QULUB WAL ARWAH yang masyhur dengan RADHINA YA BANI ZAHRA' RADHINA". Ia berkisah pujian Syeikh Soleh Jaafari terhadap ahli keluarga Rasulullah s.a.w. Antaranya berbunyi:

رضينا يا بني الزهرا رضينا
بحب فيكم يرضي نبينا


Yang bermaksud:
"Kami redha wahai anak-anak Zahra' (iaitu Sayyidah Fatimah Az-Zahra') kami redha,
Dengan mencintai kamu mudah-mudahan diredhai oleh Nabi kami"

Diceritakan:

Satu ketika dahulu, ketika Syeikh Abdul Ghani berada dalam satu majlis, seorang pembaca madih membacakan qasidah ini. Selesai saja bacaan madih, seorang warga Syria yang hadir pada majlis itu bangun dan bertanya Syeikh Abdul Ghani. "Wahai Syeikh! Berdasarkan qasidah tadi, aku faham ada di sana cinta yang diredhai oleh Nabi Muhammad s.a.w. Tapi adakah di sana cinta yang tidak diredhai oleh Baginda?" Jawab Syeikh Abdul Ghani "Ya, ada.Mencintai ahli keluarga Rasulullah s.a.w dalam masa yang sama membenci dan mengutuk para sahabat Rasulullah s.a.w.".

Mencintai ahli keluarga Rasulullah s.a.w bukan atas sebab jawatan khalifah atau kewalian atau selain itu. Mencintai mereka adalah satu perintah dari Allah kepada umat Bgainda Muhammad s.a.w.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan