Isnin, 8 Mac 2010

Ziarah Maqam Syeikh Abdul Halim Mahmud di Zaqaziq



Gambar Syeikh Abdul Halim Mahmud (kiri) berdoa bersama Syeikh Soleh Jaafari di Masjid Al-Azhar.



Bergambar beramai-ramai di hadapan maqam beliau.



Maqam Syeikh Abdul Halim Mahmud, disebelahnya masjid beliau dalam pembinaan.



Di sisi maqam Syeikh Abdul Halim Mahmud


****************************************************************************

Semalam, 8 Mac saya dan kawan-kawan mengadakan ziarah ke muhafazah Barat Mesir di Bandar Zaqaziq. 10 orang teman termasuk YDP Perlis, Ustaz Syed Aisam, teman dari Negeri Sembilan dan Kelantan, kami bertolak ke Zaqaziq sekitar jam 9 pagi. Sebelum tiba di Zaqaziq, kami singgah di maqam Syeikh Al-Azhar, Dr.Abdul Halim Mahmud yang terletak di Kampung As-Salam. Kampung yang cukup aman dan permai,bersebelahan dengan Sungai Nil dan disebelah maqam beliau ialah kediaman beliau sewaktu hayatnya. Anak beliau,Prof.Dr. Mani' Abdul Halim mantan Dekan Kuliah Usuludin AllAzhar Kaherah telah meninggal dunia lebih setahun yang lalu.Maqam beliau terletak dalam sebuah bilik di bawah kubah, manakala disebelahnya dibina masjid yang masih dalam kerja pembinaan.

Ini kali pertama kami tiba di maqam Syeikh Abdul Halim Mahmud yang masyhur dengan kisah beliau bermimpi bertemu Rasulullah s.a.w ketika Mesir berperang dengan Israel awal tahun 70-an. Mimpi tersebut memberikan khabar yang baik yang disampaikan kepada Presiden Mesir ketika itu, Anwar Sadat hingga membantu kemenengan tentera Mesir mengalahkan Israel hanya dengan pancutan air.

Syeikh Abdul Halim Mahmud berasal dari Zaqaziq, dilahirkan pada tahun 1910 dan meninggal dunia pada tahun 1978, setahun sebelum kemangkatan Maulana Syeikh Soleh Jaafari. Beliau mempunyai hubungan yang akrab dengan Syeikh Soleh, bahkan pernah menziarahi pengajian Syeikh Soleh di Masjid Al-Azhar.

Dilantik sebagai Syeikhul Azhar pada 1973 dan memegang jawatan tersebut hingga ke akhir hayat beliau.Al-Fatihah buat Syeikh Abdul Halim Mahmud..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan