Rabu, 13 Julai 2011

GABENOR WILAYAH DUDUK SEPENTAS MURSYIDUL 'AM IKHWAN

Buat pertama kali dalam sejarah, seorang Datuk Bandar atau Gabenor bagi sebuah wilayah boleh hadir dan duduk semeja dengan Mursyidul 'Am Jemaah Ikhwan Muslimin, sebuah pertubuhan yang amat digeruni oleh musuh-musuh Islam dan rejim Mubarak sebelum ini. Itulah yang berlaku pada himpunan rakyat di Stadium bandar Zaqaziq, Selasa lalu yang dihadiri oleh Tuan Muhammad Abdul Qadir, gabenor wilayah Syarqiyyah Mesir. Bukan sahaja duduk bersebelahan satu pentas bersama pimpinan Ikhwan Muslimin lain, beliau diberikan kesempatan menyampaikan ucapan mengalu-alukan kedatangan Dr.Mohammad Badi'e ke wilayah tersebut sebagai lawatan pertama kali selepas revolusi.
Datuk bandar sedang menyampaikan ucapan, di sebelah beliau ialah Mursyidul 'Am Ikhwan Muslimin.

Senario baru dalam perubahan iklim politik Mesir itu disaksikan lebih 40 ribu rakyat Mesir yang berhimpun sejak petang lagi bagi menyambut kedatangan Mursyidul 'Am. Turut menyampaikan ucapan sebelum Datuk Bandar ialah ketua pejabat Ikhwan Muslimin cawangan Syarqiyyah, Tuan Haji Abdul Aziz Abdul Qadir dan anggota Maktab Irsyad, Dr.Muhyi Hamid.

Pada sebelah petang sebelum menghadiri perhimpunan bersama rakyat, Dr.Mohammad Badi'e telah merasmikan pejabat Ikhwan Muslimin cawangan Syarqiyyah. Pejabat tersebut telah diarahkan tutup sebanyak dua kali iaitu tahun 1992 dan 2010 dan kembali beroperasi selepas revolusi tahun ini. Turut hadir di majlis tersebut beberapa pimpinan Ikhwan Muslimin tempatan selain Dr.Muhyi Hamid, anggota Maktab Irsyad Ikhwan Muslimin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan