Selasa, 20 Disember 2011

ULASAN SYEIKH WAJDI GHUNAIM: TENTERA MESIR TIDAK MAHU MENYERAHKAN KUASA KEPADA RAKYAT


Seorang pendakwah Islam, Syeikh Wajdi Ghunaim mengeluarkan kenyataan bagi mengulas tindakan tentera bertindak kasar terhadap rakyat yang berhimpun di hadapan bangunan Majlis Jemaah Menteri bermula Jumaat 16 Disember lalu. Menurut Ghunaim:

*Mereka yang mengasari rakyat di Tahrir ini adalah bukan dari kalangan tentera Mesir. Ini kerana tentera tidak mungkin mengasari rakyat (kerana tentera terbukti menyokong revolusi 25 Januari lalu) akan tetapi "terdapat pihak yang membenci revolusi tersbeut yang terkesan dengan persengketaan dan dendam lama antara mereka dengan para pendukung revolusi." Kata beliau, mereka mungkin perusuh atau samseng pengikut Majlis Tentera atau pihak Kementerian Dalam Negeri yang memakai pakaian seragam tentera.

*Bahawa mereka ini menghidap penyakit buta hati- bukan buta mata- sekalipun turun petanda atau petunjuk dari langit yang menguatkan bahawa tentera melakukan kekasaran, tentu penyokong Ketua Majlis Tentera, Husin Tantawi sama sekali tidak akan membenarkannya. Sekalipun ratusan gambar dan video telah menunjukkan buktinya kepada dunia hari ini.

*Beliau mempersoalkan kenapa Majlis Tentera tidak bertindak terhadap Israel yang melakukan tindakan biadap dengan membunuh tentera Mesir di sempadan selain melakukan pencerobohan kepada sempadan negara beberapa bulan lalu?

*Majlis Tentera adalah yang banyak mendapat sokongan dari Amerika. Ini jelas apabila Amerika mengalu-alukan Majlis Tentera mengambil alih kuasa selepas kejatuhan Mubarak selain Menteri Luar Isarel yang turut melahirkan pandangan yang sama. Apatah lagi, kenyataan Ketua Tentera, Husin Tantawi bahawa hubungan antara Mesir dan Zionis Israel tidak sama sekali akan terjejas.

*Tentera sebenarnya tidak mahu menyerahkan kuasa dan ini telah diketahui umum bagaimana kenyataan pimpinan tentera antaranya Jeneral El-Mala yang menyebut "Dewan Rakyat yang akan datang tidak akan berfungsi" bahkan terdapat kempen bagi menyokong Tantawi.

*Tentera juga menunjukkan mereka menggunakan senjata import khasnya dari Amerika mengekang kebangkitan rakyat ketika ini menguatkan lagi bahawa mereka sebenarnya tidak akan menyerahkan kuasa kepada rakyat.

Sumber: El-Wafd (klik)

Kenyataan ini susulan kerajaan pimpinan Perdana Menteri ketika ini, Dr.Janzuri masih menafikan kekerasan tentera menangani penunjuk perasaan sepanjang rusuhan bermula Jumaat lalu.

Bagaimana sebuah buku tulisa Solah Muntasar bertajuk "Naik dan Jatuh: Dari Persada ke Mahkamah" penulis membongkarkan bahawa hingga hari ini surat peletakan jawatan Mubarak masih belum ditandatangani.

Penulis mempersoalkan kenapa kenyataan Mubarak yang dibacakan oleh timbalannya, Omar Suleiman bahawa dia mempertanggungjawabkan Majlis Tentera bagi mentadbir negara dibuat berdasarkan peruntukkan dalam perlembagaan Mesir yang mana?

Penulis juga mendedahkan bahawa, Omar Suleiman menghubungi melalu telefon kepada Mubarak bahawa dia sedang menyiapkan kenyataan untuk mengumumkan Mubarak meletak jawatan. Tetapi Mubarak meminta tempoh dilewatkan bagi dia dan anaknya, Jamal dan 'Ala'a sempat melarikan diri ke Sharm AsSheikh. Omar Suleiman kemudian membuat rakaman kenyataan bahawa Mubarak meletakkan jawatan dan rakaman tadi dilakukan di Pejabat Majlis Tentera. Kemudian, setelah dibuat rakaman, Omar Suleiman menyerahkan rakaman tersebut kepada Jeneral 'Atman, salah seorang Ahli Majlis Tentera untuk beliau serahkan kepada Stesen Radio dan Televisyen Mesir (Masbero) untuk disiarkan ke seluruh negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan