Rabu, 21 Disember 2011

WAKIL RAKYAT PERTAMA DARI PARTI NUR SALAFI MENINGGAL DUNIA


Parti Nur Salafi hari ini kehilangan seorang wakil rakyat mereka apabila Syeikh 'Adil Abu Solib (gambar) wakil rakyat bagi daerah kedua (Buruh) bagi daerah Utara Giza meninggal dunia setelah serangan jantung, Selasa semalam. Allahyarham memenangi kawasan tersebut pada pusingan pertama fasa kedua 14 dan 15 Disember lalu.

Allahyarham dilahirkan pada tahun 1959 dan memiliki Diploma Kepejabatan dan Kesetiausahaan tahun 1980. Aktif dalam aktiviti kemasyarakatan dan kebajikan apabila dilantik sebagai pengerusi sebuah NGO, Jam'iyyah Syar'iyyah di Ahram. Antara sumbangan beliau ialah menubuhkan beberapa kolej pengajian antaranya Kolej Pengajian Umar bin Al-Aziz, bagi peringkat menengah dan rendah.

Ucapan terakhir beliau ungkapkan pada Facebook beliau setelah diisytiharkan menang "Terima kasih bagi kalian dan setiap yang mengundi bagi senarai Parti Nur-juga yang mengundi kepada parti-parti dan senarai yang lain.."

Allahyarham pernah bertanding sebelum ini pada pilihanraya 2005 atas tiket calon bebas tetapi tewas di tangan calon Parti pemerintah, NDP akibat penipuan pilihanraya. Walaupun ada tuduhan yang mengatakan beliau adalah ahli Pati Demokratik Kebangsaan (NDP) yang dibubarkan tetapi ia dinafikan oleh Parti Nur.

Ikhwan Muslimin dan Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) telah menghantar wakil menziarahi jenazah Allahyarham bagi mengucapkan takziah kepada keluarga beliau. Ia diketuai oleh Ketua Pejabat Ikhwan Muslimin daerah Giza, Sayyid An-Nuzaili, Ketua pejabat ikhwan bagi Ahram, Ali Jabir selain Ahli Parlimen bagi FJP, Ezzab Mustafa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan