Jumaat, 17 Jun 2011

25 LAGI SYAHID JUMAAT SEMALAM DI SYRIA

Pagi Jumaat semalam, saya mengikuti berita pagi Al-Jazeera, seorang penduduk Syria dari Jasr Syaghur, Wusam Nebhan dihubungi Al-Jazeera berkaitan keadaan di sana. Selepas beliau menceritakan keadaan kampung dan pekan yang dikawal ketat oleh tentera dan kereta kebal serta anggota polis terdapat di setiap jalan Syria, beliau ditanya oleh pengacara program "Adakah kamu dan rakyat akan keluar demontrasi hari ini?" "Insya ALLAH." jawab Wusam. "Sekalipun kamu lihat tentera mengawal ketat jalan-jalan di negara kamu, kamu tidak takut?" "Tidak, kami tidak takut sesiapa kecuali ALLAH" jawab Wusam penuh yakin. "Kami tiada pilihan lain untuk kemerdekaan"

Ternyata semalam seperti yang dilaporkan seluruh Syria menyaksikan demontrasi tetap diadakan dengan apa yang dinamakan aktivis sebagai "Jumaat Syeikh Soleh 'Ali". Syeikh Soleh Ali ialah nama wira yang memperjuangkan kebebasan bagi Syria dari Perancis satu ketika dahulu. Sekitar 25 orang dilaporkan dibunuh tentera Syria dalam demontrasi di bandar-bandar Syria.

Laman web El-Mokhtasar memetik bahawa Basyar Al-Asad mengucapkan tahniah kepada Erdogan atas kemenangan AK dalam pilihanraya Parlimen baru-baru ini. Tindakan bagi hubungan diplomatik antara dua negara jiran itu mendapat respon dingin dari PM Turki itu. Beliau meminta menyelesaikan konflik berdarah negara tersebut. Mungkin itulah aulawiyat yang ingin diajar Erdorgan kepada Basyar yang keras kepala lagi zalim itu. TV Turki juga menyiarkan bagaimana Menteri Luar Turki Ahmet Daud Oglu mengadakan lawatan ke khemah-khemah pelarian bagi rakyat Syria di sempadan negara Turki-Syria. Bahkan Daud melayan dan berbual mesra dengan rakyat Syria yang ditempatkan di khemah tersebut dan menyantuni kanak-kanak yang menjadi mangsa kezaliman pemimpin yang sepatutnya menjaga kebajikan mereka. Turki juga menyatakan sikap tegas mereka melalui wakil Presiden Basyar, Hassan Turkmani seperti yang dilaporkan. (klik untuk lihat)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan