Isnin, 28 November 2011

PILIHANRAYA MESIR YANG LEBIH ADIL DAN TELUS

Pilihanraya Parlimen Mesir kali ini lebih diyakini rakyat berbanding sebelum ini di zaman Mubarak yang penuh penipuan, ugutan dan sogokan. Ia dimulakan pada hari ini 28 November dengan 9 wilayah.

Semua pusat-pusat pengundian adalah dibawah seliaan hakim-hakim yang akan menjalankan tugas secara profesional.

Pusat pengundian akan dibukan seawal jam 8 pagi hingga 7 malam.

Setelah berbaris, para pengundi akan meneliti nama dan nombor kebangsaan (Roqom Qaumi) sebelum diberikan dua keping kertas:

1) Kertas pertama: Calon individu (Fardi). Para pengundi perlu mengundi dua calon, iaitu seorang dari Buruh dan seorang lagi dari Fi At.

2) Kertas kedua: Calon senarai. Dalam peraturan Pilihanraya Mesir, mana-mana parti berhak mencalonkan calon senarai pada satu-satu daerah antara 4 hingga 12 orang. Maka para pengundi yang berminat kepada calon, dia hanya perlu mengundi pada SATU sahaja parti yang diminatinya. (Contoh kertas undi SENARAI pada gambar di atas)

Perlu diingat pengundian di Mesir dikira tanda BETUL, tidak sepertimana di Malaysia yang dikira tanda PANGKAH pada kotak yang disediakan. Pengundi akan membuang dua kertas tadi ke dalam dua peti undi yang disediakan.

Sebelum beredar, pengundi perlu menandatangani senarai kehadiran dan mengecap ibu jari pada ruangan bersebelahan tanda tangan yang diturunkan sebelum mencelup jari pada dakwat kekal yang disediakan.

Mudah dan telus bukan pilihanraya Mesir selepas REVOLUSI??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan