Selasa, 18 Mei 2010

PERJALANAN KE DUMYAT JAUH DAN LETIH: TERFIKIR PENGORBANAN MEREKA BERULANG-ALIK KE KAHERAH



Setelah tiba di muhafazah Dumyat, kami menikmati makan tengah hari di pantai Ra'sul Bar. Rasa tidak sempurna jaulah ke Dumyat jika tidak ke Ra'sul Bar. Ombak petang di sana agak kuat menghempas pantai ditambah deruan angin yang agak kencang. Perkara yang agak lain petang itu, bacaan madih Nabawi berkumandang di sekitar pantai ketika sesi bergambar berlangsung.

Destinasi kami berakhir bagi menziarahi seorang sahabat kami, Ustaz Fakhrudin Amin bin Ramli. Ayahanda beliau telah kembali ke rahmatullah minggu lalu. Ustaz Fakhrudin juga kerapkali membantu PMRAM cawangan Kelantan bagi program-program yang diadakan di RKB. Beliau juga bersama saya dan teman-teman menyertai maulid Syeikh Soleh di Aswan akhir Januari tahun ini. Malam-malam kami keluar bersiar-siar di sekitar rumah penginapan kami di bandar Aswan. Sempat juga menikmati juadah ikan bakar bersama-sama.

Bacaan Yasin dan tahlil disedekahkan buat roh allahyarham yang dikendalikan oleh Ustaz Othman. Kemudian saya yang mengendalikan majlis menjemput Ustaz Baharudin Husin, EXCO KPKM mewakili YDP bagi menyampaikan ucapan sebelum Ustaz Othman dan Ustaz Suhaimi. Saya pula menyampaikan salam dari Ketua Lajnah Kebajikan Ustaz Farkhan dan Presiden PMRAM, Ustaz Shahrizan Mohd Hazime kepada beliau dan salam takziah atas apa yang berlaku. Majlis diselang-seli dengan bacaan madih Nabawi sebelum majlis penyampaian sumbangan dan cenderahati dari PMRAM,KPKM dan pihak penganjur rehlah kepada Ustaz Fakhrudin Amin. Majlis berakhir sekitar jam 7 malam dengan sedikit jamuan ringan.

Perjalanan dari Kaherah ke Dumyat dan waktu pulang ke Kaherah terasa keletihan. Baru kami semua terbayang agak jauh juga muhafazah Dumyat dari Kaherah. Saya pula terfikir bagaimana dengan AJK PMRAM atau mereka yang terlibat dengan mesyuarat di Kaherah yang terpaksa berulang-alik dari Dumyat ke Kaherah. Tentunya memenatkan dan memerlukan wang saku yang lebih. Tentunya pengorbanan mereka amat besar untuk perjuangan Islam di Mesir ini. Jauh Iskandariah, rupanya jauh lagi Dumyat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan