Isnin, 30 Ogos 2010

SALAM MERDEKA DARI NEGERI JELAPANG PADI


Sempena sambutan Hari Kemerdekaan negara ke-53, saya ucapkan selamat menyambut hari ulangtahun yang penuh bersejarah bagi negara kita ini. Telah 53 tahun, kita dikurniakan oleh Allah nikmat kemerdekaan, keamanan dan keharmonian.

Rata-rata rakyat apabila ditanya tentang azam sempena sambutan ini, semuanya mahukan keamanan dan keharmonian berkekalan. Sedar atau tidak sebenarnya kita telah diuji oleh Allah dengan nikmat kemewahan yang melimpah ruah sejak 53 tahun lalu. NikmatNya ini terus dilimpahkan walaupun semakin hari semakin banyak maksiat kepadaNya berleluasa. Allah Taala masih mencurahkan nikmatNya ini kepada kita.

Saban tahun apabila menjelangnya tarikh kemerdekaan ini, kita sering diceritakan detik-detik bersejarah bendera Union Jack diturunkan dan laungan merdeka sebanyak tujuh kali berkumandang dilaungkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Sejak itu, negara kita secara rasminya telah bebas dari cengkaman penjajah British yang menjajah lebih 100 tahun.

Walaupun secara zahirnya British telah meninggalkan negara jajahannya termasuk Malaysia, namun perlu diingat, kesannya masih melekat pada pemikiran dan kehidupan rakyat tempat jajahannya. Kita perlu ingat bagaimana bekas Ketua Menteri British,Glade Stone pernah berucap di dalam Parlimen satu ketika dahulu bahawa British hanya akan memberikan kemerdekaan pada tanah jajahannya setelah tersedia generasi di negara tersebut yang akan mewarisi tugas-tugas British kelak.

Seperti kata YAB Tuan Guru Nik Aziz, oleh sebab British menjajah negara kita terlalu lama lebih 100 tahun, maka cara kita berfikir pun terikut-ikut dengan mereka. Sebagai contoh pemikiran meletakkan kehidupan seharian tiada kena mengena dengan Islam. Islam hanya berkuasa dan diamalkan pada urusan-urusan tertentu sahaja. Kes yang melibatkan negara dan pentadbiran, Islam tiada hak untuk masuk campur. Hukum Islam hanya boleh diamalkan pada hukum nikah kahwin dan pusaka sahaja manakala lebih dari itu, bukan bidang kuasa Islam. Mungkin lebih sikit apabila ada kematian, maka Al-Quran dibaca dengan berkali-kali khatam dan masa itu baru boleh dilihat wanita-wanita bertudung khasnya apabila melibatkan kemangkatan para pembesar negeri atau negara. Luar dari itu, tiada lagi batasan syarak yang menjadi batasan pergaulan mereka.

Terbaru fungsi masjid. Masjid menjadi pusat kegiatan penting pada zaman Rasulullah s.a.w. Disitulah menjadi pusat pertemuan dan aktiviti harian penduduk kota Madinah masa itu. Kini skop masjid dikecilkan bahkan dijadikan masjid hanya untuk solat dan zikir sahaja tanpa diimarahkan dengan pelbagai aktiviti lain. Fungsi masjid dibataskan dengan pemikiran sempit. Saya sempat berjalan dengan Syeikh Ashraf di Selangor dan solat di Masjid Negeri Shah Alam. Suasana masjid dan surau sekarang ini jauh berbeza dengan satu ketika dahulu, masjid dan surau diimarahkan dengan ativiti pelbagai bahkan hampir setiap masjid dan surau di Selangor mengadakan tazkirah semasa terawih.

Sama juga apa yang berlaku kepada kefahaman konsep ibadat. Orang Melayu hanya nampak ibadat seperti solat,terawih dan puasa sahaja. Selain itu, bukan ibadat. Tak hairan sesetengah mereka walaupun puasa tapi rasa berat nak bantu orang lain, sebab mereka merasakan membantu orang menunaikan hajat sebagai contoh bukan bermaksud ibadat.

Fahaman-fahaman seperti inilah yang perlu dibebaskan dari pemikiran sempit orang-orang Melayu walaupun kita telah berjaya menghalau penjajah British 53 tahun lalu. Semoga Allah akan membebaskan belenggu penjajahan moden ini dari kita semua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan