Khamis, 26 Mei 2011

CERITA KUCING DAN TIKUS DI MUKTAMAR PMRAM

Dalam ucapan penangguhan saya di Muktamar Sanawi PMRAM ke-78 di Solah Kamil baru-baru ni, saya ada nukilkan cerita kumpulan tikus dan kucing. Walaupun sejarah sebelum ini, tiada ucapan penangguhan disampaikan oleh Penasihat PMRAM dalam muktamar. Mereka sekadar hadir. Sebab itu dalam Minit Muktamar tercatat Penasihat dalam kalangan "Turut Hadir". Tapi tahun ini mungkin kerana hanya seorang Penasihat yang berada di dalam muktamar, maka Presiden ketika itu, saudara Shahrizan menulis nota ringkas disampaikan kepada saya, meminta saya menyampaikan sedikit ucapan selepas berucapnya suadara Zuhaili, Timbalan Presiden ketika itu. Ketika memikirkan tajuk apa yang ingin saya ucapkan, tiba-tiba terlintas di benak fikiran akan cerita tikus dan kucing.


Ceritanya kumpulan tikus ini selalu menghadapi ancaman diburu oleh seekor kucing. Hampir setiap hari ada saja si tikus menjadi mangsa dibaham oleh sang kucing. Lalu,kata ketua kumpulan tikus, kalau begini maka akan terhapus generasi tikus, lalu dipanggil mesyuarat tergempar menghimpunkan semua ketua-ketua tikus di bawahnya bagi mengambil langkah segera menyekat kemaraan kucing yang semakin melampau. Lalu, terdetik satu cadangan dari salah seorang ahli mesyuarat, "Apa kata, kalau kita kalungkan loceng di leher kucing itu.." Ahli-ahli mesyuarat lain kelihatan bersetuju kerana ia seakan-akan idea yang amat bernas. Tanya si ketua yang mempengerusikan mesyuarat, "Siapa setuju dengan cadangan ini?" Semua sang tikus yang menghadiri mesyuarat mengangkat tangan. Lalu si ketua mencetuskan satu persoalan, "Siapa dari kalangan kita yang akan mengalungkan loceng tadi?" Apabila soalan itu dilontarkan, maka berpandanganlah sesama sendiri antara tikus-tikus tadi. Walaupun kelihatan satu idea yang bernas tapi hakikatnya ia sekadar retorik dan tidak berpijak pada realiti. Ini kerana masing-masing tahu, siapa saja yang berani mengalungkan loceng tadi maka sebenarnya dia telah mengambil risiko untuk menggadaikan nyawanya sebelum loceng tersbeut dikalungkan di leher sang kucing.

Itu sekadar kiasan cerita saya bagi membangkitkan kesedaran perwakilan yang hadir dan ahli di luar. Betapa saya sejak dari pagi dan hingga berakhir muktamar saya amati pelbagai idea yang dilontar. Terutama ketika usul berkaitan dengan mempertahankan BKAN Melaka, hingga yang sanggup mencadangkan untuk turun ke Rumah Melaka seperti hal yang pernah dibuat PMRAM kira-kira 5 tahun dulu seingat saya ketika BKAN Selangor ditindas ketika itu.

Dalam hal ini, saya tidak menentang dan tidak mengatakan tidak bersetuju tapi harus diingat, jika cadangan itu dibuat, kepada siapa harus pimpinan PMRAM meminta untuk menjayakannya jika bukan dari kalangan pendukung PMRAM itu sendiri? Maka jika demikian, kuatnya PMRAM apabila cadangan itu dijayakan dengan tindakan. Kalau sekadar melontarkan idea dan apabila sampai seruan tiada tindakan yang dilakukan,maka itu yang saya kurang sedikit bersetuju.

Sebab itu saya sebutkan di awla ucapan betapa Revolusi Mesir yang kita alami bukan sesuatu yang sia-sia. Di sebalik revolusi tersebut, terdapat seribu satu pengajaran yang boleh diperolehi. Antaranya saya sebutkan sesuatu perjuangan itu memerlukan pengorbanan. Contohnya, suasana aman dan bebas serta keadilan yang sedang dan bakal rakyat Mesir nikmati ini adalah memerlukan pengorbanan yang maha hebat dari rakyat mereka sendiri. Ini terbukti walaupun hanya memakan masa 18 hari sebelum jatuhnya Mubarak, angka korban dari rakyat Mesir mencapai hinga ratusan..kata setengah 300 kata ada lebih bahkan mencecah 800 orang. Ketika mana pemuda-pemuda yang terkorban itu merelakan dada mereka dibolosi oleh peluru-peluru hidup polis Mesir, mereka telah meletakkan diri mereka sebagai benteng agar walaupun mereka tahu,mereka takkan sempat melihat dan mengecapi kebebasan selepas kematian mereka, biarlah generasi mereka merasainya. Seperti kata lirik kata dalam lagu "Ana Bihibbik Ya Baladi"...:

"Katakan kepada ibuku jangan kamu marahiku,
Hidupnya aku di sisimu sesuatu yang kamu tidak rasai,
Maafkan daku wahai ibu...
Sekalipun aku mati akan tetapi negara kita tetap akan terus hidup..."

2 ulasan:

  1. Assalamu'alaikum.

    Memang menusuk kalbu penulisan ust. Doakan ana agar tidak jadi seperti kucing tersebut ;)

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum...
    betul ustaz..ramai yang mampu memberi idea..tapi ramai mane yang sanggup bekerja..moga-moga kita tidak tergolong dlam golongan tikus dan kucing..huhu..:)

    BalasPadam