Isnin, 19 Disember 2011

IKHWAN MUSLIMIN SANTUNI ARTIS


"Pandangan aku terhadap Ikhwan Muslimin berkaitan hiburan telah berubah" Hani Syanudah.

Seorang ahli seni muzik Mesir yang terkenal, Hani Syanudah bahawa persepsinya terhadap Ikhwan Muslimin kebelakangan ini telah berubah ekoran sikap positif yang ditunjukkan pimpinan pergerakan tersebut terhadap aktiviti kesenian.

Syanudah,anak kelahiran Tanta yang berusia 68 tahun itu berkata demikian ketika menerima kunjungan rombongan Lajnah Kesenian Ikhwan Muslimin dan wakil Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) bagi mengucapkan tahniah atas persembahan yang disertai Syanudah berjudul "Selawat ke Atas Rasulullah" (Sollu 'ala Toha Rasul).

Seorang wakil rombongan tersebut, Dr.Muhammad Al-Zaini berkata, "Hubungan berterusan dengan golongan seni hiburan akan diteruskan bagi menyampaikan pandangan sebenar Ikhwan Muslimin terhadap golongan artis yang menyokong pendirian dan sikap positif mereka."
Syanudah bersama rombongan Lajnah Kesenian Ikhwan Muslimin.

Sumber: http://ikhwanonline.com

Sikap keterbukaan Ikhwan Muslimin yang lebih terbuka ini menyebabkan antara faktor mereka muda didekati berbanding aliran dan pergerakan Islam yang lain. Sudah tentu, pendirian Ikhwan Muslimin atau sayap politik mereka, FJP ditentang oleh aliran Islam seperti Parti Nur dan Pergerakan Salafi yang lebih 'syadid' dan keras terhadap golongan artis, kesenian dan hiburan. Justeru, tidak hairanlah Ikhwan telah membuktikan mereka memperolehi sokongan dari pelbagai lapisan masyarakat termasuk warga Kristian Qibti yang dibuktikan dalam Pilihanraya Parlimen kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan