Rabu, 21 Disember 2011

MENGUNDI ADALAH TUNTUTAN SYARAK-KESATUAN PENDAKWAH MESIR

Kesatuan Pendakwah Islam Mesir menyeru supaya rakyat Mesir yang layak mengundi untuk menunaikan kewajipan masing-masing kerana ia adalah kefadhuan syarak khasnya dalam keadaan perkembangan semasa Mesir yang terlalu mendesak.

Kenyataan kesatuan yang masih diperingkat penajaan itu dikeluarkan beberapa hari sebelum pilihanraya bermula 28 November lalu. Wakil kesatuan yang ditubuhkan menggabungkan para pendakwah Islam di bawah pantauan Kementerian Wakaf itu, Syeikh Abdul Aziz Rejab berkata, penyertaan dalam proses pilihanraya merupakan penyaksian di hadapan Allah dan ia dikuatkan lagi dengan firman ALLAH yang melarang menyembunyikan penyaksian sebagaimana firmanNya:
"Siapakah lagi yang lebih zalim dari mereka yang menyembunyikan penyaksian di sisi ALLAH dan ALLAH tidak pernah lupa apa yang kamu kerjakan".

Beliau juga meminta supaya para pengundi memilih calon yang sesuai yang mampu memenuhi syarat-syarat pemimpin seperti berkelayakan, berpengalaman, baik dan mampu berkhidmat untuk tanah air. Beliau mengingatkan ancaman Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis "Sesiapa yang bersaksi atas seorang muslim dengan penyaksian bahawa dia bukanlah ahli yang selayaknya maka tempatnya adalah dalam neraka".

Pesan beliau, hendaklah penyaksian itu dilakukan semata-mata kerana ALLAH, bukan kaum kerabat atau hal-hal lain.

Selepas kejatuhan rejim Mubarak, para pendakwah, imam dan khatib di bawah Kementerian Wakaf telah mengambil inisiatif menubuhkan kesatuan bagi menjaga kebajikan ahli mereka di Mesir. Ia seperti kesatuan profesional yang lain seperti Kesatuan Peguam, Kesatuan Doktor, Kestauan wartawan dan lain-lain.

Sumber: Al-Ahram (klik)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan