Isnin, 19 Disember 2011

PARTI ISLAH SALAFI MENANG DI MENUFIYAH ATAS TIKET FJP

Parti Perubahan (Hizul Islah) adalah sebuah parti aliran Islam yang cenderung kepada Salafi. Ia antara parti Salafi yang ditubuhkan selepas revolusi 25 Januari selain Parti Nur, Asolah dan Fadhilah.

Walau bagaimanapun, pendekatan lebih terbuka yang ditunjukkan oleh Parti Perubahan ini dengan bekerjasama dengan Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) yang menjadi sayap politik Ikhwan Muslimin dilihat lebih menguntungkannya berbanding rakan mereka, Parti Nur. Nur dilihat lebih suka mengambil jalan 'konfrantasi' dengan musuh sealiran dengan mereka seperti FJP. Jika bersama parti sealiran dengan mereka iaitu 'aliran agama', pendekatan yang lebih keras mereka tunjukkan dengan parti aliran Liberal dan sekular lain.

Parti Perubahan (Islah) menyertai gerakan pakatan mereka yang dinamakan dengan Tahalluf Demoqrati Min Ajli Misr (Kerjasama Demokrasi Demi Mesir).
Dr.Atiyah Adlan, Presiden Parti Perubahan Salafi

Pada pilihanraya Parlimen ini, antara yang menang ialah Presiden Parti Islah Salafi ini iaitu Dr. Atiyah Adlan yang bertanding atas senarai FJP di daerah kedua wilayah Menufiyah. Semalam, SPR telah mengumumkan kemenangan Atiyah Adlan di daerah tersebut. Tahniah kepada Parti Islah atas kepintaran mereka dalam berpolitik..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan