Rabu, 8 Februari 2012

TERJEMAHAN SITUASI KEKECOHAN MAMDUH ISMAIL YANG MELAUNGKAN AZAN DALAM PARLIMEN MESIR

Pada persidangan Dewan Rakyat Mesir semalam, 7 Februari 2012, seorang Ahli Parlimen dari Salafi telah mengejutkan dewan dengan melaungkan azan apabila masuk waktu Asar. Perbuatan yang tidak mendapat keizinan Speaker itu ditegur oleh beberapa Ahli Parlimen Salafi lain dan mendapat ulasan dari Ahli Parlimen Tanta, Syeikh Sayyid 'Askar yang juga dari kalangan ulamak Al-Azhar. Syeikh 'Askar sebelum ini merupakan Penolong Setiausaha Akademi Penyelidikan Al-Azhar dan merupakan lulusan Fakulti Usuluddin, Al-Azhar.

Berikut diterjemahkan situasi kejadian berdasarkan video yang kini tersebar luas di internet:

Dewan ketika ini membahaskan tragedi berdarah "Stadium Port Said" yang rata-rata mahukan Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertanggungjawab atas kematian lebih 70 orang.

Selesai salah seorang Ahli Parlimen berucap, Speaker, Dr.Saad Katatni menjemput pula Ahli Parlimen lain, Husin Fayiz Wafa untuk berucap bagi membahaskan usul yang sama. Tiba-tiba Mamduh Ismail bangun di tempat duduknya dan melaungkan azan.

Speaker: Ustaz Mamduh, saya tidak izinkan! Saya tidak izinkan, kerana terdapat masjid yang kamu boleh azan.

Ustaz Mamduh Ismail, selepas kamu selesai azan, saya akan bercakap dengan kamu kerana kamu telah menyalahi peraturan dewan.

(Mamduh terus melaungkan azan sekalipun dihalang Speaker dan beberapa Ahli Parlimen lain yang minta dia duduk.

(Mamduh selesai melaungkan azan)

Speaker: Ustaz Mamduh Ismail telah menyalahi peraturan dewan kerana tanpa meminta pandangan dari Speaker terlebih dahulu. Di luar sana terdapat masjid yang kamu boleh azan. Dewan ini untuk berbahas, bukan untuk azan. Jangan lebih-lebih! Jangan tunjukkan kamu lebih Islam dari kami dan menjaga waktu solat.

(Ahli Parlimen lain menepuk tangan menyokong kalam Speaker manakala Mamduh mengisyaratkan jarinya untuk cuba berbahas dan mempertahankan hujahnya tanpa pembesar suara yang dipadamkan. Speaker terus bercakap)

Speaker: Saya tidak akan mengizinkan kamu untuk kali kedua. Jika kamu ingin solat, silakan. Saya tidak pernah menghalang.

(Mamduh terus bercakap tanpa pembesar suara)

Speaker: Tempat ini untuk perbincangan, bukan azan. Duduk!

Mamduh: Tolong dengar penjelasan saya, tuan Speaker!

Ahli-Ahli Parlimen lain: Duduk! Duduk laa!

Speaker: Jika kamu mahu azan, mintalah keizinan. Ini bukan waktu azan.

Ahli Parlimen lain: Duduk la!

Yang lain: Lailahaillah!

Speaker: Semua hadirin nak solat juga.Saya tidak akan benarkan kamu bercakap sekali lagi. Duduk!

(Kelihatan dua orang Ahli Parlimen lain mendekati Mamduh dan memujuknya supaya duduk).

Speaker: Jangan cuba menganggu perjalanan dewan. Duduk!

(Mamduh mengugut untuk keluar dewan)

Seorang Ahli Parlimen: Sila keluar dari dewan!

Speaker: Adakah kamu lebih alim daripada semua mereka? (Sambil menuding jari kepada Ahli-Ahli Parlimen pakatan Salafi lain yang turut tidak bersetuju dengan tindakan Mamduh).

Speaker: Jangan tunjuk lebih ke atas saudara-saudara kamu dalam dewan ini. Duduk! Adakah sekarang sudah masuk waktu untuk azan? Kita sekarang (perbahasan dewan) juga berada dalam kerja ibadah. Syeikh Sayyid 'Askar, dipersilakan untuk memberikan ulasan.

(Speaker menjemput Ahli Parlimen Tanta, Syeikh Sayyid 'Askar yang juga Ketua Jawatankuasa Hal Ehwal Agama bagi Dewan Rakyat untuk memberikan ulasan).

Sayyid 'Askar: Bismillah, wassolatu wassalamu 'ala Sayyidina Rasulillah..

Hadith sohih yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas bahawa beliau telah melakukan solat jama' taqdim Zohor dan Asar tanpa musafir dan berlaku hujan lebat, lalu apabila ditanya tentang perbuatannya itu lalu jawab beliau, "Demikianlah aku melihat Rasulullah s.a.w melakukannya". Ini kerana Baginda s.a.w tidak mahu menyempit dan menyusahkan ummatnya.

Agama kita menegah dari kesempitan dan ayat-ayat Al-Quran banyak menerangkan berkaitannya antaranya firman ALLAH:

(Dan Dia tidak mahu menyempitkan ke atas kamu)

(Dia mahukan ke atas kamu kesenangan, bukan kesusahan).

Kalau saudara kita yang mulia ini (dimaksudkan ialah Mamduh Ismail) mahu azan, adalah menjadi haknya untuk keluar dan melaungkan azan di masjid yang terdapat di luar, tiada sesiapa yang akan menghalangnya.

Jika dia solat Zohor dan Asar secara jama' dan qosar kerana dia musafir atau bermukim, maka ia sesuatu harus bersandarkan kepada hadith tersebut.

Saya secara peribadi. Persidangan Parlimen bermula pada jam 1 petang, iaitu waktu solat Zohor telah masuk, mereka yang mahu solat (sempurna/tamam) maka solatlah, tetapi saya secara peribadi terus melakukan solat Zohor dan Asar (jama') sebelum masuk ke dewan dan ramai yang melakukan demikian.

Saya tidak melihat perbuatan melaungkan azan adalah sesuai ketika ini..Wallahu'alam




1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam