Selasa, 30 Mac 2010

CATATAN BUAT USTAZ AZIB HUSEIN


Majlis perasmian Kem Injeksi Qiadi (KIQ) KPKM oleh Presiden ketika itu, Ustaz Hairul Nizam.Ustaz Azib pengarah KIQ dan saya timbalannya.

Nama Ustaz Abdul Azib Husein bukan asing dengan warga Kelantan di Mesir. Kepulangannya ke tanah air 28 Mac lalu satu kehilangan buat anak-anak Kelantan di Mesir. Jasanya tidak sedikit di Kelantan dan PMRAM. Beliau juga merupakan naqib usrah saya sewaktu tahun pertama kami di Mesir.Beliau bergandingan dengan Ustaz Tarmizi memimpin usrah kami. Pernah beberapa kali bermalam di rumah saya yang ketika itu terletak di hadapan Rumah Pulau Pinang. Beliau juga sebenarnya banyak membantu saya melatih berucap di hadapan khalayak. Dalam usrah, beliau banyak membuka perbahasan dan perbincangan antara kami. Beberepa bulan setelah tiba di Mesir, berlangsungnya mesyuarat agung KPKM. Ketika itulah, Ustaz Azib ditabalkan sebagai EXCO KPKM yang baru dengan memegang portfolio Ketua Badan Penerbitan (yang kemudiannya ditukar kepada Ketua Lajnah hingga sekarang).

Beberapa bulan kemudiannya diadakan majlis pelancaran laman web rasmi KPKM yang baru di bawah kelolaan Badan Penerbitan KPKM oleh Yang Dipertua masa itu, Ustaz Nik Azran Mohamed. Seingat saya, itulah kali pertama dalam hidup saya mempengerusikan majlis di Rumah Kelantan. Itu semua atas usaha Ustaz Azib yang mahu melatih saya. Pertama kali berucap di hadapan khalayak ramai tentu banyak kesilapan berlaku kerana gugup. Setelah berkahir majlis saya ingatkan beliau akan memarahi saya, tapi bila saya tanya beliau katakan itu perkara biasa, perlu banyak latihan lagi. Setahun kemudian dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertua KPKM sewaktu Ustaz Mohd Rahimi Haron memimpin KPKM.

Di pertengahan sesi memegang TYDP, beliau dicalonkan sebagai Badan Pengurus dengan memegang Ketua Badan Kebajikan dan Tabung Derma (BKTD) tahun 2006 dan terpaksa membahagikan masa dengan baik antara dua jawatan besar tersebut. Setelah turun dari Badan Pengurus, beliau menggantikan saya sebagai Ketua Jabatan Nuqaba' KPKM tahun 2008 setelah saya mengosongkan jawatan tersebut untuk ke Badan Pengurus. Jawatan terakhir beliau ialah sebagai ahli Lembaga Penasihat KPKM sesi lalu ketika Ustaz Nor Halif menerajui KPKM.

Sebelum menuntut di Al-Azhar, beliau menamatkan pengajian di peringkat sekolah menengah di Maahad Tahfiz Al-Quran Pulai Chondong-seangkatan dengan saudara A.Ubaidillah Alias, mantan TYDP dan beberapa orang lain. Sempat merasai alam kampus di Malaysia selama beberapa sesi di Uniersiti Islam Antarabangsa (UIA) sebelum berangkat ke Mesir di Kuliah Syariah Islamyiah Universiti Al-Azhar Kaherah. Dengan pencapaian yang cemerlang dari segi akademik hingga berjaya menamatkan pengajian 2 tahun lalu. Telah berkahwin lebih setahun yang lalu dengan gadis pilihannya yang banyak membantu kerja-kerja dakwahnya sewaktu di UIA dan dikurniakan dengan puteri yang bernama Haziqatul Ula.

Terima kasih buat mereka yang mengajar dan mendidik. Kata Saidina 'Ali r.anhu, "Mereka itu adalah guruku walaupun yang pernah mengajar daku sepatah huruf."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan