Sabtu, 4 September 2010

SEPUTAR SYARAHAN BUKU "ASROR AS-SIYAM"

Kitab Asror As-Siyam atau Rahsia-rahsia Puasa ini ditulis oleh Syeikh Soleh Jaafari r.anhu

Kefardhuan puasa ke atas Nabi Muhammad s.a.w merupakan kelebihan dan kurniaanNya kepada umat pilihan. Sayang dan kasihNya dengan sifat "Ar-Rahman" dan "Ar-Rahim" ALLAH kepada hamba-hambaNya hingga Dia mewajibkan umat Nabi Muhammad s.a.w agar berlapar dan menegah mereka dari melakukan perkara-perkara yang harus pada bulan lain. Suruhan ALLAH ini sebenarnya akan memberikan kebahagian kepada hambaNya di dunia dan akhirat kalau hambaNya mengetahui.

'Paksaan' ALLAH dengan mewajibkan puasa kepada hambaNya sama sekali bukan untuk menyeksa dan menyusahkan hambaNya akan tetapi itulah sifat kasihnya ALLAH kepada hambaNya.

Puasa atau dalam bahasa Arab disebut "Soum" yang terdiri dari tiga huruf iaitu "Sod", "Wau" dan "Mim" dihuraikan maknanya seperti berikut:

"Sod" diisyaratkan kepada "Sabar"-Apabila seseorang itu berpuasa, maka dengan sendirinya dia diuji oleh ALLAH Taala dengan pelbagai ujian. Hadith diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda," Puasa itu separuh dari kesabaran."Sabar itu terbahagi kepada tiga:

Pertama: Sabar dalam melaksanakan perintah ALLAH-Salah satu perintah yang wajib kita taati ialah perintahnya berkaitan puasa. Puasa mengajar kita walaupun perkara tersebut disisi akal kita adalah baik, tetapi apabila ia perintah ALLAH, maka wajib kita ikuti dan tinggalkan akal kita serta merta. Sebagai contoh, makan dan minum di siang hari pada bulan Ramadhan. Pada bulan-bulan lain, kenapa diboleh dan tidak pada bulan Ramadhan? Tapi ia adalah perintah ALLAH maka wajib kita taati.

Kedua:Sabar dalam meninggalkan larangan ALLAH- Apabila perkara yang dilarang ALLAH itu maka yakinilah ia adalah perkara yang memudaratkan.

Ketiga: Sabar dalam menghadapi bala dan ujian ALLAH.

"Wau" diisyaratkan pada makna "Wara'- Ia bermaksud berhati-hati dalam tindakan kita seharian agar tidak terjerumus dalam perkara-perkara syubhah dan jauh sekali dari perkara yang haram.

"Mim" diisyaratkan kepada "Muhsin" yang bermaksud rasa kasihan belas sesama manusia dan makhluk ALLAH yang lain.

Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Abu Daud dan Tirmizi bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "ALLAH telah menulis sifat kasihan belas kepada semua hambaNya".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan