Jumaat, 9 April 2010

ANTARA MAKSUD "MELOBI PIMPINAN"


Dr.Ahmad Nazif,Perdana Menteri Mesir berucap dalam Dewan Rakyat.

Minggu lalu,saya terbaca dalam surat khabar harian Mesir bernama "Al-Ahram" iaitu akhbar arus perdana negara (setaraf dengan Utusan Malaysia atau Berita Harian). Satu petikan yang menarik perhatian saya iaitu ucapan tahniah dari Perdana Menteri Mesir, Dr.Ahmad Nazif kepada Gabenor wilayah Sinai. Minggu lalu merupakan sambutan "Hari Raya bagi Kaum" di Sinai atau dalam istilahnya disebut "Aid Qaumi". Dalam perutusan tersebut, Dr.Ahmad Nazif yang memangku jawatan dari Presiden Hosni Mubarak berkata;
يسعدني أن أبعث إليكم وإلى أبناء جنوب سيناء أخلص التهاني وأطيب التنميات بهذه المناسبة راجيا لكم دوام التوفيق والسداد تحت الحكيمة فخامة الرئيس محمد حسني مبارك

Bermaksud: "Sukacitanya saya mengutuskan kepada kalian semua dan anak-anak Sinai setinggi-tinggi tahniah dengan sambutan ini, dengan harapan sentiasa memperolehi taufik dan peliharaan di bawah kebijaksanaan Yang Agung Tuan Presiden Hosni Mubarak."

Begitulah juga sebaliknya,jika ada upacara tahunan negara, maka segenap lapisan pimpinan daerah, wilayah atau menteri-menteri akan mengutuskan perutusan mengucapkan tahniah atas sambutan tersebut dengan diiringi doa dan harapan. Dapat dilihat apabila Presiden Mesir yang mengalami pembedahan ususnya baru-baru ini di Jerman. Setelah pulang, pelbagai sepanduk dan kain rentang mengucapkan selamat dan tidak terkecuali akhbar harian Mesir.

Antara insan yang banyak memberi galakkan kepada saya mengetahui hal ehwal semasa di Mesir ini iaitu saudara Farkhan, BP PMRAM. Kami pasti akan mendapatkan maklumat semasa dari beliau.

Sesekali terfikir, mungkin juga boleh dilaksanakan oleh BKAN dan DPM bersempena sambutan 80 tahun PMRAM yang bakal menjelang pada 11 April ini. Inilah yang dimaksudkan dengan "melobi pimpinan" seperti yang diwar-warkan oleh Presiden PMRAM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan