Selasa, 12 Julai 2011

PM MINTA RAKYAT CADANGKAN CALON MENTERI YANG DIKEHENDAKI


Demontrasi hari ini masih diteruskan dan siaran berita jam 9 malam ini turut menyiarkan secara langsung dari dataran Tahrir, ribuan rakyat masih berhimpun. Pagi tadi, mereka berarak dari dataran Tahrir ke Pejabat Jemaah Menteri yang terletak berhampiran lokasi himpunan.

Pengumuman Perdana Menteri Essam Sharaf yang mengumumkan untuk rombakan kabinet dalam tempoh seminggu disambut baik rakyat. Bahkan Sharaf dilaporkan meminta supaya pertubuhan politik dan kebangsaan agar menyerahkan kepada beliau cadangan nama menteri-menteri untuk dilantik. Tindakan mendengar pandangan rakyat ini menjadi amalan Sharaf sejak dilantik April lalu tetapi rakyat melihat beliau seakan-akan mengikut telunjuk golongan pro-Mubarak. Permintaan Sharaf tersebut disuarakan beliau ketika pertemuan dengan wakil kumpulan revolusi 25 Januari.

Sharaf dijangka turun ke wilayah Suwes dalam tempoh yang terdekat bagi menyelesaikan masalah di wilayah tersebut. Demontrasi juga berterusan di wilayah yang terdapat Terusan Suez bagi menuntut perbicaraan mahkamah kepada Mubarak dan menterinya disegerakan. Beberapa hari lalu, Menteri Dalam Negeri Mansur 'Isawi memecat Ketua Polis wilayah Suwes dan membuat pelantikan baru sebagai memenuhi sebahagian tuntutan rakyat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan