Sabtu, 7 Januari 2012

KENYATAAN RASMI PERKEMBANGAN TERKINI FJP


Kenyataan rasmi ke-42 Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) setelah berakhir pusingan awal bagi fasa ketiga Pilihanraya Parlimen Mesir 2011/2012

Keputusan terakhir bagi pusingan pertama, fasa yang ketiga Dewan Rakyat Mesir:

-Pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bagi daerah pertama Tanta di wilayah Gharbiyah telah mengumumkan kemenangan Syeikh Sayyid Abdul Maqsud 'Askar, calon FJP bagi kerusi (Buruh) setelah memperolehi 266,057 undi.

-Pihak SPR juga telah mengumumkan calon FJP atas kerusi (Profesional) bagi daerah kelima di wilayah tersebut, Ibrahim Zakaria yang memperolehi 105,248 undi bakal menyertai pusingan ulangan

-Nasib tidak menyebelahi FJP di wilayah Qina apabila calon, Ali As-Syaisyani tidak dapat menyertai pusingan ulangan sekaligus tewas.

-Berkaitan undi yang diperolehi oleh calon SENARAI FJP di daerah pertama Gharbiyah sebanyak 255,704 berbanding jumlah undi yang diterima sebanyak 859,090.

-Demikian itu, undi yang diperolehi oleh FJP setakat ini ialah 2,916,594 undi daripada 8,281,127 keseluruhan undi yang diterima.

Kedudukan terkini FJP seperti berikut:

-Empat calon FJP telah menang iaitu: Sayyid 'Askar (wilayah Gharbiyah), Nasir El-Hafi dan Jamal Syahatah (Qalyubiyyah) dan Dr.Yusri Hani (Daqahliyyah)

-30 orang calon FJP bakal menyertai pusingan ulangan pada 10 dan 11 Januari ini

-Dua calonnya tewas iaitu seorang di Qina dan seorang lagi di wilayah Wadi Al-Jadid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan