Isnin, 9 Januari 2012

WILAYAH DAQAHLIYAH: PARTI NUR BEKERJASAMA DENGAN PARTI ADIL, FULUL LAWAN FJP!


Sejak bermula proses pilihanraya, Parti Nur telah menunjukkan sikapnya yang sebenar. Pada awalnya Nur menolak untuk bekerjasama dengan FJP. Tetapi malangnya hari ini, Nur lebih selesa bekerjasama dengan "golongan fulul" yang menjadi musuh FJP. Golongan fulul, iaitu mereka yang merupakan bekas Parti Demokratik Kebangsaan (NDP) yang diketuai Mubarak yang kini telah dibubarkan telah menyertai pilihanraya kali ini. Kebanyakan mereka bertanding atas tiket bebas dan tidak kurang pula terdapat parti-parti lain yang sudi menerima mereka yang disifatkan FJP sebagai "musuh negara". Kenapa tidak, semasa penguasaan NDP dalam kerajaan, semua kerosakan dan kemungkaran yang dilakukannya. Parti Nur juga tidak ketinggalan sudi menerima calon-calon fulul ini ke dalam calon mereka. Natijahnya, hingga ke saat ini, Parlimen Mesir bakal menerima 11 anggota fulul yang menang dalam pusingan baru-baru ini.

Terbaru, sikap Parti Nur yang menghairankan yang sanggup bekerjasama dengan siapa jua walau dengan musuh bagi berhadapan dengan FJP. Terbaru berlaku di wilayah Daqahliyah di aman Nur telah memberikan kerjasama terbuka dengan fulul dan Parti 'Adil dalam satu sidang media yang diadakan sehari sebelum menjelang pengundian bagi pusingan ulangan fasa ketiga yang juga yang terakhir untuk Parlimen yang dijadualkanpada 10 dan 11 Januari. Ia berlaku di daerah ketiga, calon Parti Nur, Sulaiman Hamid Sulaiman (Buruh) bakal ditentang oleh calon FJP, Abdul Hamid Muhammad Hasan 'Isa (Buruh) manakala calon Parti 'Adil, Dr.Ahmad Ismail Shukri (Profesional) akan ditentang oleh calon FJP, Imad Syamsuddin Abdul Rahman (Profesional).

Sementara di daerah keempat dalam wilayah yang sama, seorang calon fulul Mahmud Nabih Hasanain (Buruh) yang merupakan bekas Ahli Parlimen 2005 dan 2010 yang mewakili parti Mubarak NDP telah menyokong calon Parti Nur, Ed-Daudi Muhammad Mehlab (Profesional) bagi menentang calon FJP yang juga pimpinan Ikhwan Muslimin Daqahliyah, Ir Ibrahim Abu 'Auf (Profesional).

Mengulas kerjasama Nur dengan fulul Mubarak, Ibrahim Abu 'Auf memberikan ulasan berikut, "Kami (FJP) memboikot (untuk bekerjasama dengan) fulul merupakan persoalan prinsip. Jika kami mengejar kedudukan atau pangkat nescaya kami mengambil jalan yang mudah (untuk bekerjasama dengan mereka). Tetapi kami menjunjung prinsip kami, menghormati darah mereka yang terkorban dalam revolusi, menghormati revolusi 25 Januari yang berlaku bagi membersihkan negara dari saki-baki rejim, jadi kami menolak sebarang bentuk kerjasama dengan fulul."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan