Isnin, 9 Januari 2012

LANGKAH BARU PARTI NUR DALAM ARENA POLITIK MESIR



Parti Nur, sebuah parti yang diasaskan golongan yang mendakwa "Salafi" di Mesir yang diluluskan pendaftarannya pada 12 Jun 2011 yang diketuai oleh 'Imad Abdul Ghafur. Nur bermaksud "cahaya" kini menduduki tempat kedua terbanyak memperolehi kerusi di Parlimen selepas Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP).

Ikhwan Muslimin yang menubuhkan sayap politiknya, FJP pernah 'menghulurkan salam persahabatan' kepada Parti Nur sebelum pilihanraya bagi membentuk sebuah pakatan yang kuat tetapi ditolak oleh Nur. Ketika mana Nur menolak tawaran kerjasama FJP, parti-parti aliran Liberal seperti Ghad Thaurah yang diketuai Dr.Aiman Nur, seorang Liberal pula menyambut salam yang dihulurkan FJP.

Sebliknya, Nur bertindak menubuhkan pakatan gabungannya sendiri yang dinamakan "Pakatan Nur". Adapun parti komponen yang lain ialah Parti Asolah, Fadhilah dan Bina' wat Tanmiyah. Semua parti tersebut merupakan parti serpihan "Salafi" kecuali Bina' wat Tanmiyah yang merupakan sayap parti bagi Jamaah Islamiyyah. Asolah dan Fadhilah merupakan parti yang ditubuhkan kerana "masalah tidak puas hati". Akhirnya terbentuk pakatan ini yang diketuai oleh Parti Nur. Mungkin jika Nur bergabung dalam "Pakatan Demokrasi" bersama FJP, tentu Nur hanya sebagai parti komponen biasa, tidak boleh menjadi ketua. Apabila berasingan, nampak "kehebatan" Nur memimpin walaupun semasa berkempen, masyarakat melihat Nur 'kurang cerdik'.

Masakan tidak, kempen yang berlangsung penuh dengan maki-hamun terhadap part-parti Liberal dan sekular. Seorang pimpinannya menyebut "Jika golongan sekular dan Liberal berkuasa di Mesir, kalian akan dapati setiap jalan di Mesir akan dipenuhi dengan berhala-berhala." Juga pendekatan radikal mereka berhadapan dengan masyarakat Kristian. Ini berbeza dengan kempen harmoni yang ditunjukkan dalam kempen FJP yang banyak menerangkan kebaikan dan kemurnian ajaran Islam yang diperjuangkan selain memperkenalkan calon dan manifesto parti. Sikap tidak matang mereka juga dapat dilihat apabila mereka menentang gagasan negara madani atau "negara untuk masyarakat awam" yang disokong oleh golongan sekular bahkan pandangan FJP yang turut menyokong gagasan tersebut turut ditentang. Sedangkan pada FJP, pihaknya menerima konsep negara madani tersebut tetapi dengan syarat "mesti meletakkan Islam sebagai rujukan".

'Kurang cerdik' Nur ini dapat dilihat selepas penamaan calon yang terpampang pada poster-poster kempen mereka. Mereka mahu menonjolkan calon muslimat tetapi mereka 'masih belum bersedia' menampilkan gambar calon muslimat mereka di poster-poster calon. Lalu ruangan gambar tersebut dibiarkan kosong atau digantikan dengan bunga mawar. Ini kerana mereka masih berpegang kepada pandangan mereka sewaktu berada dalam Salafi berkaitan batas wanita dalam masyarakat.

Sikap tidak matang dalam politik ini menyebabkan mereka jauh dari masyarakat terutama golongan minoriti Kristian. Apatah lagi, menjelang perayaan Krismas baru-baru ini, Presiden Parti Asolah-rakan pakatan Nur telah mengeluarkan kenyataan yang amat sensitif yang tidak membenarkan umat Islam mengucapkan tahniah atau menyertai perayaan Krismas. Bahkan katanya, "Kami dari (parti) Asolah, sama sekali tidak akan mengucapkan tahniah kepada mereka (masyarakat Kristian)". Pandangan tersebut ditolak oleh ulamak Al-Azhar, antaranya bekas Mufti Mesir Dr.Nasr Farid Wasil yang menyatakan harus hukumnya berbuat demikian.

Belumpun tamat pilihanraya, sebuah parti komponen dalam pakatan Nur, Bina wa Tanmiyyah telah menunjukkan tanda-tanda parti tersebut bakal keluar dari pakatan Nur dan dilihat bakal bekerjasama dengan FJP. Akhbar Huriyyah wa 'Adalah terbitan Sabtu, 7 Januari 2012 lalu memetik kenyataan seorang pimpinan Parti Bina wa Tanmiyyah, Dr.Sofwat Abdul Ghani bahawa partinya akan menarik diri dari pakatan Nur tersebut berikutan banyak perkara melibatkan dasar partinya tidak sehaluan dengan Nur. Bahkan pakatan Nur tersebut hanya dibentuk untuk menghadapi pilhanraya, bukan hingga membentuk kerajaan. Selain itu kata beliau, "pemikiran Bina wa Tanmiyyah dilihat cenderung kepada FJP," jelas wakil parti itu yang merupakan sayap politik kepada Jamaah Islamiyyah bahawa partinya yang kini berjaya memperolehi 15 kerusi akan membentuk kumpulan berasingan dari Parti Nur dalam Parlimen kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan