Sabtu, 18 Jun 2011

IKHWAN MUSLIMIN LUCUT KEAHLIAN ABUL FUTUH

Dr.Mohammad Badi'e (kanan) merasmikan mesyuarat Majlis Syura Ikhwan bersama Setiausaha Agung Ikhwan,Dr.Mahmud Husein (tengah) dan Naib Mursyidul 'Am, Khairat Syatir (kiri).

Majlis Syura 'Am Ikhwan Muslimin pada mesyuarat kali keempat bagi penggal 2011-2014 yang berlangsung hari ini, Sabtu 16 Rejab 1432H bersamaan 18 Jun 2011 bertempat di Pejabat Utama di Muqattam menetapkan untuk melucutkan keahlian bekas anggota Majlis Syuranya, Dr.Abdul Mun'im Abul Futuh. Pelucutan keahlian beliau ini atas pendirian beliau yang telah mengumumkan untuk bertanding dalam pilihanraya Presiden Mesir, satu tindakan yang melanggari ketetapan Majlis Syura 'Am Ikhwan yang bermesyuarat pada 10 Februari 2011 dan diputuskan sebulat suara pada himpunan Syura yang diadakan pada 29 dan 30 April lalu.

Ikhwan Muslimin dalam mesyuarat Majlis Syura mereka April lalu memutuskan :
  • Untuk tidak mencalonkan mana-mana dari kalangan ahli mereka dalam pertandingan Presiden Mesir
  • Untuk tidak akan menyokong mana-mana individu yang mencalonkan diri untuk ke jawatan tersebut.
Pengumuman pelucutan tersebut diumumkan oleh Setiausaha Agung Ikhwan, Dr.Mahmud Husein selepas berakhir mesyuarat yang dipengerusikan oleh Mursyidul 'Am Dr.Mohammad Bad'ie selaku Pengerusi Majlis Syura 'Am Ikhwan Muslimin dengan dihadiri seramai 105 anggota Syura manakala 15 orang lagi tidak hadir termasuk 11 dari mereka yang bermusafir dan sakit. Keputusan Majlis Syura 'Am itu dicapai setelah mendengar penjelasan dari Jawatankuasa Tetap Siasatan dan Pemilihan Ikhwan yang menjalankan siasatan terhadap Abul Futuh.

Dr.Abdul Mun'im Abul Futuh adalah bekas pemimpin kanan Ikhwan Muslimin, bekas anggota Maktab Irsyad, sebuah organisasi tertinggi Ikhwan (bermula 1987 hingga 2009) selain ahli Majlis Syura 'Am Ikhwan. Selepas Revolusi 25 Januari lepas, beliau mengumumkan untuk bertanding dalam pilihanraya Presiden Mesir. Walau bagaimanapun keputusan tersebut bercanggah dengan ketetapan Ikhwan yang hanya mengumumkan untuk bertanding bagi kerusi Parlimen, tidak kerusi Presiden Mesir.
Dr.Abdul Mun'im Abul Futuh

Abul Futuh adalah Setiausaha Agung Kesatuan Doktor-Doktor Arab (bermula Mac 2004 hingga sekarang) adalah graduan Fakulti Perubatan Universiti Kaherah tahun 1976 selain memegang Ijazah Pertama Fakulti Undang-Undang Universiti Kaherah dan Ijazah Kedua (Master) di Fakulti Perniagaan Universiti Helwan. Pernah dipenjarakan pada tahun 1996 selama 5 tahun di bawah rejim Mubarak.

Sumber: www.ikhwanonline.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan