Selasa, 14 Jun 2011

KESATUAN ULAMA' ISLAM SE-DUNIA BUKA PEJABAT DI KAHERAH


Kesatuan Ulama' Islam Se-Dunia telah membuka pejabat cawangan di Kaherah. Perkara tersebut dimaklumkan oleh Setiausaha Agung kesatuan, Syeikh Dr. Ali Qurah Daghi. Ia adalah pejabat kedua setelah ibu pejabat yang terletak di Doha, Qatar. Kesatuan yang dipengerusikan oleh ulamak terkenal, Syeikh Dr.Yusuf Qardhawi ini turut menerima ucapan tahniah dari pensyarah Jabatan Hadith Kuliah Usuluddin Universiti Al-Azhar, Dr. Abdul Rahman Al-Barr selaku Ahli Maktab Irsyad Ikhwan Muslimin yang juga anggota Kesatuan Ulama' Sedunia.

Sementara itu, Syeikh Ali mengadakan kunjungan ke atas Mursyidul 'Am Ikhwan Muslimin, Dr.Mohamed Badi'e di pejabat Ikhwan di Muqattam tengah hari tadi sempena dengan perasmian pejabat baru Ikhwan Muslimin dan penubuhan Parti Kebebasan dan Keadilan.


Syeikh Dr. Ali Muhyiddin Al-Qurrah Daghi adalah bekas pensyarah dan Ketua Bahagian Fiqh dan Usul Fiqh Fakulti Syariah Islamiyah, Universiti Qatar dan Ketua Pengarang bagi Islamonline. Dilahirkan pada tahun 1949 di Qarrah Daghi, wilayah As-Suleimaniyyah, Kurdistan, Iraq tetapi merupakan warganegara Qatar.Latar belakang pendidikan:
  • Ijazah Sarjana Muda dalam Fakulti Syariah Islamiyah Baghdad tahun 1975
  • Ijazah Sarjana (Master) dalam bidang Fiqah Muqarran Fakulti Syariah Islamiyah, Universiti Al-Azhar tahun 1980
  • Ijazah Doktor Falsafah (Phd) dalam bidang Syariah Islamiyah (bahagian Kewangan Islam) di Universiti Al-Azhar tahun 1985
Laman web rasmi: http://www.qaradaghi.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan