Ahad, 19 Jun 2011

KHIANAT SUMPAH ANTARA 8 TUDUHAN KE ATAS MUBARAK


Satu kajian dijalankan ke atas bekas Presiden Mesir Hosni Mubarak yang kini sedang disiasat dengan pelbagai tuduhan sewaktu memerintah. Antara kesalahan tersebut yang dikategorikan "amat serius" ialah mengkhianati sumpah sebelum memegang jawatan. Ini kerana setiap pemimpin di mana jua peringkat dan di mana jua negara sekalipun pasti akan melafazkan sumpah taat setia kepada negara sebaik sahaja dilantik. Tambahan bagi pemimpin beragama Islam mereka tentu akan bersumpah dengan nama ALLAH.

Selain itu,sebanyak tujuh tuduhan lain boleh dikenakan ke atas Mubarak yang bakal berhadapan dengan hukuman gantung sampai mati dan penjara hingga 90 tahun jika sabit kesalahan di mahkamah.

Para pakar perlembagaan Mesir menjelaskan, sebanyak lapan tuduhan melakukan jenayah boleh didakwa ke atas Mubarak:
  • Tiga daripadanya boleh dijatuhkan hukuman mati
  • Lima lagi penjara hingga 90 tahun.

Lapan jenayah tersebut ialah :
  • Menggelapkan harta awam
  • Mengelak dari pendakwaan ke atas dirinya
  • Penipuan pilihanraya negara
  • Mengarahkan tembakan dilepaskan kepada penunjuk perasaan
  • Penipuan dalam pengisytiharan harta sepanjang menjawat jawatan Presiden
  • Menjatuhkan ekonomi negara
  • Melanggar sumpah memegang jawatan
  • Pembunuhan ribuan tahanan politik

Seorang pakar perlembagaan Mesir Ibrahim Darwish berkata, "Ketika mengangkat sumpah jawatan, Mubarak berjanji dalam sumpahnya akan memelihara perlembagaan dan undang-undang serta menjaga kepentingan rakyat juga memelihara keamanan dan keselamatan negara. Akan tetapi menteri-menterinya sendiri mengakui akhir-akhir ini bahawa Mubarak meninggalkan pemerintahannya sejak berpuluh tahun untuk diwarisi hartanya kepada anak serta isterinya. Ini jelas pelanggaran sumpah Mubarak sebanyak enam kali pada setiap kali pada permulaan pemerintahannya (selepas pilihanraya). Begitu juga Mubarak melanggari sumpahnya ketika mana dia memilih menteri-menteri yang bermasalah menerajui kementerian hingga membawa kemerosotan ekonomi yang dahsyat."

Dr.Hasan As-Sibai'e, seorang lagi pakar perlembagaan berkata, pengkhianatan Mubarak terhadap sumpahnya sebelum memegang jawatan seperti jenayah mengkhianati negara dan khianat kepada negara hukumannya ialah hukuman mati.

Kata Muhammad Munib "Pengakuan yang diberikan bekas Menteri Dalam negeri Mubarak, Habib Adli sewaktu siasatan Pejabat Pendakwa Raya berkaitan kes pembunuhan penunjuk perasaan, ia tidak bermakna bahawa hanya Adli yang terlibat bahkan sebagai ketua kerajaan Mubarak juga bertanggungjawab mengeluarkan perintah menembak penunjuk perasaan. Maka hukuman yang setimpal kepada jenayah ini ialah hukuman mati."

Selain itu kata Munib, sepanjang pemerintahannya, ribuan penyokong dan pimpinan parti pembangkang dan golongan berhaluan Islam ditahan dan merengkuk dalam penjara bahkan ramai juga dikalangan mereka yang dibunuh dalam penjara di tangan pasukan polis yang menjaga kuasa Mubarak, Amnu Daulah.

Bagi jenayah lain, berkata seorang peguam Sa'ad Abud, bekas Ahli Parlimen Mesir bahawa Mubarak juga melakukan penipuan dalam pengisytiharan harta miliknya sepanjang memerintah Mesir apabila dia menyembunyikan jumlah sebenar harta yang dimiliki. Selain itu Mubarak juga yang bertanggungjawab merancang melakukan penipuan dalam pilihanraya Parlimen yang hukumannya boleh dipenjarakan antara 3 hingga 15 tahun.


Sementara bagi anaknya Jamal, sebanyak 10 kesalahan jenayah boleh didakwa yang boleh dikenakan penjara antara 70 hingga 150 tahun.

Bagi isterinya, Suzan pula empat tuduhan jenayah yang boleh membawa penjara antara 15 hingga 45 tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan